1/3

GRANSKNINGSNAMNDEN

l"fbdgl
. ! och Tv
s BESLUT SB 482/09

2009-06-08 Dnr: 221/09-20

SAKEN

Sportspegeln, SVT1 och SVT24, 2009-02-08, kl. 20.30 och 23.15, inslag om
skridsko-VM i Hamar; fraga om saklighet

BESLUT

Inslaget falls. Granskningsnamnden anser att det strider mot kravet pa
saklighet.

FORELAGGANDE
Sveriges Television ska pa lampligt satt offentliggéra namndens beslut.

INSLAGET

Inslaget handlade om skridsko-VM i hastighetsakning som hade agt rum i
Hamar i Norge samma dag. | inslaget visades bilder pa nar amerikanen Chad
Hedrick gick i mal och speakerrosten sa:

| skridsko-VM i norska Hamar slutade Johan Réjler pa tionde plats och satte
nytt svenskt rekord med 154,279 poang. P4 10 000 meter fick han tiden
13.48.35, 5 sekunder fran sitt personliga rekord. Guldet gick till amerikanen
Chad Hedrick.

En liten stund senare i samma séndning sa nyhetsuppldsaren:

Sven Kramer blev allroundmastare pa skridsko och ingen annan, sa redaktéren
att jag skulle tillagga nu.

Apress: Box 32, 121 25 SrockHoum-GLoseN. BESOKSADRESS: ARENAVAGEN 55, pLan 7
Teierom vaxew: 08-606 79 70 Tewerax: 08-741 05 88 Erost: grn@grn.se Weserats: www.grn.se



2/3

ANMALAN

Anmalaren ar kritisk till att det i Sportspegeln sades att Chad Hedrick hade
vunnit och att Johan Rojler hade satt nytt svenskt rekord samt att man till
detta visade bilder pa nar Chad Hedrick gar i mal. Anméalaren menar att
inslaget strider mot kravet pa saklighet da bilderna och resultaten som
redovisades enligt anmalaren var fem ar gamla. Vidare uppger anmélaren att
felet upprepades vid Sportspegelns senare sandning trots att inldgg om de
felaktiga resultaten omedelbart efter inslaget gjordes pa programforetagets
forum.

PROGRAMFORETAGETS YTTRANDE

Sveriges Television (SVT) anser att inslaget inte strider mot kravet pa
saklighet och anfor i huvudsak féljande.

| Sportspegelns direktsandning klockan 20.30 lastes resultat upp fran
varldsmaésterskapet i skridsko som hade avgjorts i Hamar i Norge. Det sades
bland annat att Chad Hedrick hade vunnit och att Johan Réjler hade satt nytt
svenskt rekord. Till texten visades bilder dar Chad Hedrick gick i mal.
Bilderna i inslaget var fran samma dag. Daremot var resultaten som reportern
laste upp fyra ar gamla och hade kommit med i inslaget av misstag. Under
den pagaende direktsandningen rattades dock detta och rattelsen gick dven i
reprisen klockan 23.00.

Redaktoren visste inte vid sandningstillféallet att Johan Rojler inte hade
deltagit i 10 000-metersloppet. Réjler var fortfarande svensk rekordhallare
men hade inte satt rekordet i det aktuella loppet. Uppgiften var mycket svar
att klippa bort i den sena sandningen klockan 23.00 men bedémdes inte vara
av sa avgorande karaktar att den maste rattas. Referaten var korrekt atergivna
i sin helhet pa Internet och pa SVT Text och ansags darfor vara tillgangliga
for publiken pa detta satt. Till Sportspegelns sandning pa mandagen ansags
darfor att det inte behdvde preciseras att Rojlers svenska rekord inte hade
satts i det aktuella 10 000-metersloppet.

Mot bakgrund av att réttelsen med den korrekta vinnaren gjordes omgaende i
direktsdndning och att omstandigheterna kring Rojlers svenska rekord inte
var av avgorande betydelse, anser SVT att inslaget inte strider mot kravet pa
saklighet i séndningstillstandet.



3/3

AKTUELLA BESTAMMELSER

SVT ska bedriva programverksamheten sakligt och med beaktande av att en
vidstréackt yttrande- och informationsfrihet ska rada i televisionen (5 § i
sandningstillstandet). Kravet pa saklighet innebar framst att uppgifter som ar
av betydelse for framstéliningen ska vara korrekta och att framstallningen inte
far vara vilseledande, till exempel genom att véasentliga uppgifter

utelamnas. SVT ska fore sandning av program sa noggrant som
omstandigheterna medger kontrollera sakuppgifter i programmet.

Uppgifter som forekommit i ett TV-program ska beriktigas nér det ar befogat
(6 kap. 3 8 radio- och tv-lagen).

Granskningsnamnden far besluta att ett programféretag som brutit mot villkor
i sitt sandningstillstand eller mot bestammelsen om beriktigande pa lampligt
sétt ska offentliggdra ndmndens beslut (10 kap. 8 § radio- och TV-lagen).

GRANSKNINGSNAMNDENS BEDOMNING

| inslaget uppgavs felaktigt dels att Johan Rojler hade kommit pa tionde plats
I tdvlingen och dartill hade satt nytt svenskt rekord, dels att amerikanen Chad
Hedrick hade vunnit loppet.

Det kan konstateras att SVT senare i programmet réttade den felaktiga
uppgiften angaende vinnaren av tavlingen. Granskningsnamnden anser
emellertid att &ven uppgiften om det svenska rekordet hade sadan betydelse i
sammanhanget att felaktigheten, sedan den uppméarksammats, borde ha
beriktigats. Att korrekta uppgifter fanns pa programforetagets webbplats samt
pa SVT Text dndrar inte denna bedémning. Mot denna bakgrund anser
namnden att inslaget i denna del strider mot kravet pa saklighet.

Detta beslut har fattats av Jan-Erik Billinger, Maria Edstrom, Olle Lidbom,
Annika Ahnberg, Henrik Jermsten och Nina Wormbs efter féredragning av
Nidia Larsson.

Pa Granskningsnamndens véagnar

Henrik Jermsten

Nidia Larsson

Detta &r en elektronisk kopia av beslutet. Namnunderskrifter finns pa originalhandlingen som férvaras hos namnden.



